Αυτοσαμποτάζ – Πως αντιμετωπίζεται;

Αυτοσαμποτάζ – Πως αντιμετωπίζεται;

Τι είναι το αυτοσαμποτάζ;

      Συχνά έχουμε την τάση να αντιδρούμε σε γεγονότα, περιστάσεις και ανθρώπους με τρόπους που  μας βλάπτουν,  μας παγιδεύουν  και μας εμποδίζουν να επιτύχουμε τους στόχους  που έχουμε στην ζωή.  Mας δημιουργoύνται συχνά τα εξής ερωτήματα: ..”πως είναι δυνατόν να έκανα αυτό στον εαυτό μου ; Γιατί φέρομαι σαν να σαμποτάρω τον εαυτό μου;  Δεν θέλω να προχωρήσω μπροστά;”  Το αυτο-σαμποτάζ είναι οποιαδήποτε συμπεριφορά ή δράση που μας  κρατάει  πίσω και   μας  εμποδίζει   να αποκτήσουμε χαρά στην ζωή  ή να πετύχουμε  αυτό που θέλουμε.

 Συχνά εκφράζει  μια σύγκρουση που υπάρχει ανάμεσα στις συνειδητές  και τις ασυνείδητες επιθυμίες  μας.  Μας αποτρέπει από την επίτευξη των στόχων μας μεν ,αλλά αποτελεί  μέρος ενός   εγγενούς μηχανισμού άμυνας που εξυπηρετεί στο να μας  προστατεύει από την απογοήτευση, το άγχος  και απο άλλες δυσάρεστες καταστάσεις που δημιουργούνται κατα την διαδικασία επίτευξης στόχων.

 

 Ποιοί είναι οι πιο συνηθισμένοι τρόποι με τους οποίους  κάποιος σαμποτάρει τον εαυτό του;

 

Φωτογραφία από Jan Alexander από το Pixabay
  • Με την αναποφασιστικότητα και την αναβολή

Για παράδειγμα, ενώ έχουμε  σκεφτεί τι θέλουμε να κάνουμε, και έχουμε οργανώσει τα βήματα για την πραγματοποίηση  του , συνεχώς βρίσκουμε δικαιολογίες για να μην προχωρήσουμε στην ολοκλήρωση των σχεδίων μας και  τα αφήνουμε ανολοκλήρωτα, χρονοτριβούμε υπερβολικά  ή στο τέλος εγκαταλείπουμε την προσπάθεια.

  • Αποδίδωντας τις αιτίες των πράξεων μας στους άλλους 

Καλό είναι να πάρουμε στα χέρια μας την ζωή μας για τις επιλογές που κάνουμε και τις δράσεις μας , χωρίς να δικαιολογούμαστε  αποδίδοντας τις πράξεις μας στην επιρροή τρίτων ή  κατηγορώντας τους άλλους. Δεν έχουν οι άλλοι περισσότεροι ευθύνη απο εμάς για τις επιλογές μας,  και δεν  μπορούμε να ενοχοποιούμε  τους άλλους  για το αν υιοθετούμε με ευκολία τις “ταμπέλες” που οι άλλοι βάζουν σε εμάς, και για την δυσπιστία μας απέναντι στον εαυτό μας.

  • Με την τελειομανία. 

Η υπερβολική εμμονή μας με την  τελειότητα , που έχει τις βάσεις της στα βιώματα της παιδικής  μας ηλικίας,  φυλακίζει σε ένα συνεχιζόμενο μοτίβο αδράνειας και παθητικότητας. Δεν χρειάζεται να κάνουμε  τις τέλειες κινήσεις την τέλεια στιγμή, απλά γιατί η τέλεια στιγμή δεν υπάρχει. Δεν θα υπάρξει ποτέ καταλληλότερη στιγμή απο το τώρα , για να ξεκινήσουμε κάτι.

  • Επιλέγοντας την εύκολη λύση.

Συχνά επιλέγουμε οχι την λύση  που είναι καλύτερη για εμάς , αλλά την πιο εύκολη  , και αυτήν που  μπορεί να επιτευχθεί χωρίς  να ρισκάρουμε. Η ευκολία της άμεσης λύσης ,  εξυπηρετεί  γιατί  μας βγάζει απο την δύσκολη θέση του να “κολυμπήσουμε σε άγνωστα νερά ” . Έτσι  επιλέγοντας την , στερούμε απο τον εαυτό μας την  επιλογή που θα μας εξελίξει  αλλά και απο το συναίσθημα της επίτευξης όταν  πετυχαίνουμε έναν δύσκολο στόχο. Αντίθετα το να επιλέξουμε κάτι που μας δυσκολεύει , μας βάζει στην δράση,   αναλαμβάνουμε την ευθύνη για τον εαυτό μας και επιλέγουμε να ανακαλύψουμε ένα άγνωστο κομμάτι του εαυτού  μας που χρειάζεται βελτίωση για να αναπτυχθούμε .

  • Νιώθωντας  φόβο 

Σίγουρα το να τολμήσουμε  να αλλάξουμε , θέλει μεγάλο ψυχικό απόθεμα και  να δείξουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας. Ο φόβος , η ανασφάλεια οτι θα αποτύχουμε και η επικέντρωση της σκέψης μας στο αρνητικό , μας καθηλώνει στο ίδιο σημείο, μας κρατάει πίσω.  Συχνά το να φοβόμαστε μας βάζει σε μια “παιδική ” θέση όπου νιώθουμε αδύναμοι, αβοήθητοι  να σηκωθούμε  και να αντιμετωπίσουμε μόνοι τις δυσκολίες που έχει η ζωή . Κατά συνέπεια ο φόβος που νιώθουμε ευνοεί το αυτοσαμποτάζ ,  γιατί μας κάνει να βλέπουμε την αλλάγή  σαν κάτι απειλητικό , και εμποδίζει να την δούμε σαν μια ευκαιρία για εξέλιξη και ανάπτυξη.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να  να βοηθήσουμε  τον εαυτό μας;

  • Tονώνουμε  την αυτοπεποίθηση μας

Ανεξαρτήτως των  οικογενειακών προσωπικών βιωμάτων  που ο καθένας απο εμάς έχει , προσπαθούμε να επενδύσουμε σε κομμάτια του εαυτού μας που χρειάζονται ενδυνάμωση , να αποκτήσουμε νέες δεξιότητες και να  καλλιεργήσουμε  μια  πιο υγιή  και σταθερή εικόνα για τον εαυτό μας  που να μην επηρεάζεται απο τις αντιλήψεις και την γνώμη των άλλων .

  • Μαθαίνουμε να ζούμε για εμάς

Χωρίς να  είμαστε  εγωκεντρικοί , αλλά ούτε και ηττοπαθείς   χρειάζεται να  πάρουμε  με θάρρος και  ευθύνη  αποφάσεις για τις επιλογές μας ,  και να εξοικειωθούμε στην ιδέα οτι δεν είναι εφικτό οι επιλογές μας  να  έχουν  πάντα την έγκριση  και την  πλήρη αποδοχή των άλλων ανθρώπων. Πολλές φορές θα χρειαστεί να έρθουμε σε σύγκρουση με τους άλλους , να έρθουμε σε ρήξη   μαζί τους,  και να πούμε “οχι ” , πολύ απλά γιατί δεν γίνεται να ταυτιζόμαστε με τις ιδέες και τις πεποιθήσεις των άλλων, αλλά ούτε και να ζούμε την ζωή που θα ήθελαν οι άλλοι για εμάς.

  • Εντοπίζουμε τις σκέψεις ή τις  πεποιθήσεις που προκαλούν το αυτοσαμποτάζ

 Συχνά σαμποτάρουμε τον εαυτό μας επειδή έχουμε σχηματίσει κάποιες αρνητικές πεποιθήσεις ή απλά κουβαλάμε αρνητικά μοτίβα  συμπεριφορών που μας μετέδωσε η οικογένεια μας.   Εξετάστε  λεπτομερώς το περιεχόμενο των πεποιθήσεων και των σκέψεων αυτών και εξετάστε εαν είναι δικές σας ή αν προέρχονται απο την συμπεριφορά κάποιων  άλλων . Αν πιστεύετε οτι υπάρχουν πεποιθήσεις που σας  περιορίζουν , που βλάπτουν την αυτοπεποίθηση σας  , και προκαλούν στασιμότητα  στην ζωή σας , τολμήστε να  τις αναπροσαρμόσετε σταδιακά , ή να λάβετε βοήθεια ώστε να γίνουν πιο λειτουργικές για εσάς.

  • Ακούμε την εσωτερική φωνή μας.

Ο φόβος είναι η αιτία που  μας κρατάει  πίσω. Φοβόμαστε ότι η εσωτερική μας κριτική φωνή είναι σωστή.  Κάποιες φορές αρχίζουμε να πιστεύουμε  ότι δεν αξίζουμε την ευτυχία,  οτι δεν είμαστε αρκετά δυνατοί ή απλά δεν το έχουμε μέσα μας. Ήρθε η ώρα να αγνοήσουμε  την επικριτική εσωτερική φωνή  μας που λέει οτι “δεν αξίζω ” ή “είμαι αποτυχία”. Ο αρνητικός εσωτερικός διάλογος  που ασκεί κριτική σε ότι κάνουμε , βασίζεται σε αυτοπεριοριστικές σκέψεις που δεν διευκολύνουν στο να προχωρήσουμε μπροστά. Οπότε θα ήταν προτιμότερο να αντικαταστήσουμε την επικριτική φωνή με θετικές, ενθαρρυντικές σκέψεις, που μας δίνουν δύναμη να συνεχίσουμε.

  • Κάνουμε μικρές αλλά ουσιαστικές αλλαγές.

Οι αλλαγές στην ζωή γίνονται σταδιακά . Μόλις προσδιορίσετε τις αλλαγές που θέλετε να κάνετε, επικεντρωθείτε  σε ένα μόνο πράγμα κάθε φορά και θέτωντας ρεαλιστικούς στόχους που μπορείτε να τους πετύχετε χωρίς να απογοητευτείτε. Μην προσπαθήσετε να κάνετε πολλές  σαρωτικές αλλαγές ταυτόχρονα, γιατί πολύ πιθανό είναι να αντισταθεί ο εαυτός σας στις  απότομες αλλαγές   και να εγκαταλείψετε τις προσπάθειες εύκολα. Κάνοντας  μικρά βήματα κάθε φορά , θα χτίσετε πιο αργά αλλά με σταθερότητα όλα αυτά που επιθυμείτε να αλλάξετε. Εάν συνειδητοποιείτε ότι υπονομεύετε την επιτυχία σας χάνοντας συνεχώς τις προθεσμίες, μη  δείχνοντας  την απαραίτητη  δέσμευση στα σχέδια  σας, κάντε ένα βήμα πίσω και αναζητήστε μια μικρή αλλά ουσιαστική αλλαγή  που μπορεί να σας ταιριάζει περισσότερο που μπορείτε να κάνετε και να σας καθοδηγήσει σε μια πιο επιτυχημένη πορεία.

  • Καθορίζουμε  σαφείς στόχους

Το άγνωστο  και οι  επικείμενες αλλαγές είναι φυσικό  να μας κάνουν να αισθανόμαστε ανασφάλεια  και αβεβαιότητα,  να προχωρούμε με δυσπιστία  σε κάθε βήμα  και να αντιδρούμε αρνητικά σε καταστάσεις. Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστεί αυτό είναι να καθορίσουμε σαφή , σταθερά σχέδια και εφικτούς  , μικρούς στόχους για το  άμεσο μέλλον. Θέτουμε μικρούς και εύκολους στόχους και εφόσον τους ολοκληρώνουμε με επιτυχία, πέρνουμε ανάσες και συνεχίζουμε με τους επόμενους. Έτσι έχοντας οργανώσει προσεκτικά  τα σχέδια για κάθε βήμα  και ολόκληρώνοντας τα κάθε φορά  με επιτυχία  θα νιώθουμε   όλο και πιο σίγουροι για τον εαυτό μας και για τις  δυνατότητες να επιτύχουμε .

Aπόδοση Άρθρου  Σία Κωνσταντουδάκη

Πηγές https://www.entrepreneur.com/article/324900

https://blog.:.com/overcome-self-sabotage

 

 

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
error

Σας άρεσε το άρθρο? Διαδώστε το!!