Πως φροντίζω τον εαυτό μου την περίοδο του κορονοιού

Πως φροντίζω τον εαυτό μου την περίοδο του κορονοιού

Photo by Artem Bali

 Στις δύσκολες μέρες που διανύουμε λόγω της πανδημίας του Covid 19 είναι πολύ σημαντικό αφενός να συμμορφωθούμε με τις κατευθυντήριες οδηγίες  υγιεινής για την αποτροπή της περαιτέρω διασποράς του ιού και αφετέρου να  φροντίσουμε τον εαυτό μας  και την υγεία μας.  Αυτή η δυσχερής συγκυρία παρόλο τις μεγάλες αλλαγές  και επακόλουθες δυσκολίες που επιφέρει στην καθημερινή ζωή μας,  είναι  παράλληλα μια ευκαιρία για περισυλλογή, σκέψη και  την λήψη  σημαντικών αποφάσεων τόσο για το κάθε άτομο χωριστά  όσο και για τις κοινωνίες  συλλογικά.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας;

Είναι πολύ σημαντικό να σιγουρευτούμε ότι φροντίζουμε  καθημερινά το σώμα, το μυαλό και την ψυχή μας, προσπαθώντας να διατηρήσουμε την απαραίτητη  για την ευεξία μας, ισορροπία. Μαθαίνοντας πώς να τρεφόμαστε  σωστά ώστε να υποστηρίξουμε την άμυνα του σώματος  μας , και αναζητώντας τρόπους  διαχείρησης και μείωσης  του  άγχους  και των δυσάρεστων συναισθημάτων που αυτή η κρίση δημιουργεί , μπορεί να βοηθήσει στην διατήρηση της ψυχοσωματικής μας υγείας.  Επιπλέον  αναζητώντας  εναλλακτικούς τρόπους άσκησης   για κρατήσουμε το σώμα μας σε μια καλή κατάσταση θα   μας βοηθήσει  να διαχειριστούμε  αποτελεσματικά το στρες  και τα δυσάρεστα συναισθήματα που επιφέρει η διασπορά του ιού και να αυξήσουμε  την ψυχική και σωματική   μας ανθεκτικότητα.

Η σημασία του σωστού ύπνου

Η διάρκεια  αλλά και η ποιότητα του ύπνου , έχει τεράστια επίδραση στο πώς αισθανόμαστε  τόσο συναισθηματικά όσο και σωματικά. Η έλλειψη ύπνου ή οι διαταραχές του  ύπνου σύμφωνα με έρευνες επιδράνε στην εξασθένηση του ανοσοποιητικού μας συστήματος , κάνοντας μας πιο ευάλωτους σε ιώσεις .  Επίσης  η αυπνία σχετίζεται με αυξημένη πιθανότητα εκνευρισμού , θυμού και έντασης κατά την διάρκεια της μέρας, μειωμένη αντοχή και  μπορεί να έχουν  αρνητικές  επιπτώσεις  στην  σωματική και  την ψυχική υγεία μας.

Ποιοτική και ισορροπημένη διατροφή.

Η τροφή  είναι φάρμακο . Η Διατροφή που ακολουθούμε  έχει τη δυνατότητα  να μας χαρίσει ευεξία και να μας κρατήσει υγιείς είτε να συμβάλει  στην αύξηση του σωματικού βάρους και  να οδηγήσει  σε χρόνιες  ασθένειες όπως ο διαβήτης,  οι καρδιαγγειακές νόσοι κ.α  Η σωστή και ισορροπημένη διατροφή μπορεί να κρατήσει  το μυαλό μας δραστήριο και σε εγρήγορση, και η κατανάλωση των κατάλληλων  τροφών μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της απώλειας μνήμης ,  στον έλεγχο των φλεγμονών και στην τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Μερικά από τα πιο εκπληκτικά τρόφιμα αυτοφροντίδας περιλαμβάνουν τα λιπαρά ψάρια που είναι πλούσια σε ωμέγα 3 λιπαρά οξέα, οι ωμοί ξηροι καρποί,  τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, η μαύρη σοκολάτα , η βρώμη.  Η προσθήκη στην διατροφή μας  αρωματικών θεραπευτικών βοτάνων όπως ο κουρκουμάς, το τζίντζερ , η κανέλα κευλάνης,  η καυτερή πιπεριά  οφελούν  την υγεία γιατί έχουν αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση. Επίσης το σκόρδο ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και την μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Φροντίστε τον εαυτό σας λέγοντας όχι σε άλλους

Πόσο δύσκολο είναι να μάθουμε να λέμε όχι στους άλλους;  Πολλοί από εμάς αισθάνομαστε  υποχρεωμένοι να λέμε πάντα  ναι όταν κάποιος μας   ζητάει να αφιερώσουμε τον  χρόνο ή την ενέργεια μας. Εάν ήδη  έχετε άγχος ή εργάζεστε υπερβολικά  λέγοντας ναι στους αγαπημένους σας και τους συναδέλφους σας μπορεί να οδηγήσει σε  περεταίρω  εξάντληση, άγχος και ευερεθιστότητα και να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική μας ισορροπία.

Το να πούμε όχι σε κάποιον,  είναι δύσκολο αλλά μην ξεχνάμε οτι  μας βοηθάει να μείνουμε επικεντρωμένοι στον εαυτό μας και στις ανάγκες μας.  Είναι ένδειξη αυτοφροντίδας και μας βοηθάει να βάζουμε όρια στον εαυτό μας και στις σχέσεις μας , ώστε να γίνουν περισσότερο λειτουργικές .  Μπορεί να χρειαστεί αρκετή εξάσκηση , αλλά μόλις μάθουμε να βάζουμε όρια στους άλλους και σε αυτά που είμαστε διατεθημένοι να κάνουμε για αυτούς  , θα αισθάνθούμε  πιο ενδυναμωμένοι και θα έχουμε περισσότερο χρόνο για την προσωπική μας φροντίδα.

Οργανωθείτε

Η οργάνωση είναι συχνά το πρώτο βήμα για να νοιώσουμε καλύτερα  γιατί μας επιτρέπει να καταλάβουμε πόσο σημαντική είναι η τάξη και  τι πρέπει να κάνουμε καθημερινά για να φροντίζουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Ένα οργανωμένο  και τακτοποιημένο σπίτι απαλλαγμένο απο  περιττά  αντικείμενα ,  βοηθάει όχι μόνο  την διάθεση μας  αλλά διευκολύνει την σκέψη μας , και την  καθημερινότητα μας. Μία μικρή αλλαγή, όπως το πέταγμα παλιών ρούχων που δεν φοράμε πια, η τακτοποίηση των ντουλαπιών, η οργάνωση των βιβλίων ή των εγγράφων   μπορεί να σας βοηθήσει να διατηρήσουμε  αίσθηση της  τάξης  και του ελέγχου  μέσα στο σπίτι  αλλά και  στον εαυτό μας , θωρακίζει την εσωτερική μας ισορροπία  ,  και διατηρεί  ταυτόχρονα τη ζωή μας  λίγο πιο οργανωμένη.

Κάνετε ενα ταξίδι αυτοφροντίδας.

Το να μπορούμε να ξεφύγουμε για λίγο απο οτι μας πιέζει και αποτελεί ρουτίνα είναι πολύ ευεργετικό για την υγεία μας.  Βέβαια την περίοδο αυτή που διανύουμε όπου οι μετακινήσεις και οι κοινωνικές επαφές έχουν αναγκαστικά μειωθεί στο ελάχιστο  η πραγματοποίηση ενός ταξιδιού δεν είναι  φυσικά εφικτή .  Παρόλα αυτά  υπάρχουν εναλλακτικοί  τρόποι να πραγματοποιήσουμε ένα  ”συμβολικό” ταξίδι  αυτοφροντίδας μέσα απο το σπίτι μας , που μπορεί να έχει εξίσου ευεργετικές επιδράσεις στην ψυχοσωματική μας υγεία. Το να είμαστε κοντά στα μέλη της οικογένειας μας ολη την μέρα, λογω των ειδικών συνθηκών είναι  πολύ θετικό,  αλλά μπορεί κάποια στιγμή να  φέρει εντάσεις ή να μας κουράσει ψυχολογικά. Είναι  λοιπόν χρήσιμο να βρούμε τρόπους να διατηρήσουμε   τον προσωπικό  ατομικό μας χώρο  όπου  θα μπορούμε να καταφεύγουμε  όταν χρειαζόμαστε ένα διάλειμμα απο τους άλλους ,  χώρο και χρόνο για να σκεφτούμε και να χαλαρώσουμε.

Το να διαβάσουμε ένα βιβλίο που μας ευχαριστεί, να βρεθούμε μόνοι με τις σκέψεις μας, να κρατήσουμε ημερολόγιο σκέψεων  ή να ασχοληθούμε με ένα χόμπι που πάντα θέλαμε αλλά δεν είχαμε χρόνο θα  βοηθήσει   ώστε να αποσυνδεθούμε για λίγο  απο τα προβλήματα και τις εντάσεις , να χαλαρώσουμε  και να ανανεωθούμε. Ο στόχος είναι να ξεφύγουμε  έστω για λίγο από το κανονικό μας πρόγραμμα και να αφιερώσουμε  πολύτιμο χρόνο στην  φροντίδα  του εαυτού μας.

Φροντίζουμε τον εαυτό μας για να φροντίσουμε άλλους

 Είναι πολύ σημαντικό να φροντίσουμε και να αγαπάμε τον εαυτό μας  έμπραχτα , ώστε να έχουμε την δυνατότητα να φροντίσουμε κατόπιν τους άλλους.  Άνθρωποι που παραμελούν τις δικές τους ανάγκες και ξεχνούν να γαλουχήσουν  τον εαυτό τους απειλούνται με υψηλότερα επίπεδα άγχους , συναισθήματα απαξίωσης και χαμηλή αυτοεκτίμηση . Επίσης, άνθρωποι που περνούν το χρόνο τους φροντίζοντας μόνο τους άλλους , χωρίς να φροντίζουν πρώτα τον εαυτό τους  καθιστούν  δύσκολη  αν όχι αδύνατη τη φροντίδα των άλλων , καθώς αυτή προυποθέτει την αγάπη πρώτα προς τον εαυτό μας και έπειτα προς τους άλλους. Λαμβάνοντας χρόνο για να φροντίζετε τακτικά τον εαυτό σας,   σας κάνει δυνατότερο  και πιο ισορροπημένο άνθρωπο ώστε να βοηθήσετε  άλλους και να προσφέρετε  την αγάπη  και την φροντίδα σε αυτούς που αγαπάτε.  Άλλωστε πως μπορεί κάποιος που δεν λαμβάνει φροντίδα και αγάπη να  την προσφέρει σε άλλους;

Η επαφή με την φύση  και τα ζώα είναι θεραπευτική

Παρόλο που αυτήν την περίοδο  δεν μπορούμε να κάνουμε μακρυνές αποδράσεις κοντά στην φύση  , έστω και η σύντομη επαφή με την φύση, τα δέντρα, τα ζώα μπορεί να ωφελήσει σημαντικά την διάθεση μας. Ένας σύντομος περίπατος  σε ένα κοντινό πάρκο, η βόλτα με το κατοικίδιο  μας,  η φροντίδα των φυτών ακόμη και  στο μπαλκόνι του σπιτιού μας ,  το να αγκαλιάσουμε ή  να φροντίσουμε ένα ζώο μπορεί να  έχει πολλαπλές θετικές επιδράσεις στην υγεία μας καθώς μας  βοηθάει να  συνδεθούμε με την φύση  και να νοιώσουμε πιο ήρεμοι . Επιπλέον  η επαφή με την φύση βοηθάει στο να  βρεθούμε μόνοι με τις σκέψεις μας , να σκεφτούμε για τον εαυτό μας   χωρίς  εξωτερική πίεση  , να αποσυμπιέσουμε τα αρνητικά  συναισθήματα  και  να  αντλήσουμε δύναμη και αισιοδοξία  απο την φύση ώστε να συνεχίσουμε με αποφασιστικότητα στην αντιμετώπιση των δυσκολιών .

Πηγές

https://www.psychologytoday.com/us/blog/click-here-happiness/201812/self-care-12-ways-take-better-care-yourself

https://www.verywellmind.com/importance-of-self-care-for-health-stress-management-3144704

Απόδοση άρθρου Σία Κωνσταντουδάκη

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of
error

Σας άρεσε το άρθρο? Διαδώστε το!!